Termin szkolenia:

21-23 kwietnia 2021r. Szkolenie on-line!
10-12 maja 2021r. Szkolenie on-line!
24-26 maja 2021r. Szkolenie on-line!
7-9 czerwca 2021r. Szkolenie on-line!
23 – 25 czerwca 2021r. Szkolenie on-line!

14-16 kwietnia 2021r. Warszawa Termin potwierdzony!
14-16 kwietnia 2021r. Wrocław Termin potwierdzony!
26-28 kwietnia 2021r. Kraków
5-7 maja 2021r. Warszawa
17-19 maja 2021r. Gdańsk
26-28 maja 2021r.  Lublin
24-26 maja 2021r. Katowice
2-4 czerwca 2021r. Poznań
16-19 czerwca 2021r. Łódź
21-23 czerwca 2021r. Kraków
28-30 czerwca 2021r. Warszawa

Czas trwania szkolenia: 3 dni, godz.9-17.00

Adresaci:
Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracownicy instytucji prowadzących składnice akt oraz osoby zainteresowane pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.

Cel szkolenia:
Przekazanie słuchaczom kompleksowej wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną oraz przygotowanie do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji.
Omówienie nowych przepisów znowelizowanej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

W trakcie kursu pierwszego stopnia główny nacisk kładziemy na przygotowanie praktyczne tj. prawidłowe opisywanie i porządkowanie teczek archiwalnych, wypełnianie formularzy, układanie dokumentacji według zespołów archiwalnych pod okiem doświadczonego trenera- praktyka.

Program szkolenia:

I. Wprowadzenie do problematyki.

  • Źródła wiedzy na temat metodologii archiwalnej
  • Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
  • Różnice pomiędzy prowadzeniem archiwum zakładowego i składnicy akt
  • Współpraca z nadzorem archiwalnym
  • Określanie kategorii archiwalnej dokumentacji i jej przynależności do klasy.

II. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum w jednostce.

  • Podstawowe systemy kancelaryjne
  • Schemat obiegu dokumentacji w zakładzie pracy
  • Omówienie normatywów kancelaryjno-archiwalnych
  • Procedura wprowadzania i zmiany normatywów kancelaryjno-archiwalnych
  • Podział kompetencji pracowników
  • System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie – omówienie głównych różnic
  • Teczki spraw i teczki akt nie stanowiących akt spraw
  • Przygotowanie teczki do przekazania do archiwum zakładowego.

III. Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacją.

IV. Profesjonalne archiwum zakładowe.

  • Zasób archiwum zakładowego
  • Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
  • Wyposażenie archiwum zakładowego
  • Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
  • Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
  • Bezpieczny archiwista.

V. Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym.

  • Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
  • Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
  • Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
  • Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
  • Procedura skontrum
  • Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
  • Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
  • Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
  • Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.

VI. Praktyczna analiza wszystkich etapów porządkowania dokumentacji.

  • Studia wstępne
  • Rozpoznanie przynależności zespołowej
  • Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
  • Klasyfikacja i kwalifikacja akt
  • Archiwizowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
  • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
  • Opisywanie teczek
  • Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
  • Opracowanie rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.

VII. Praktyczna analiza najważniejszych procedur postępowania z dokumentacją w archiwum zakładowym.

  • Typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania. Przygotowanie spisów dokumentacji przeznaczonej do brakowania i wniosku o wyrażenie zgody na brakowanie
  • Typowanie materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego, przygotowywanie stosownej dokumentacji
  • Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji znajdującej się w zasobie archiwum zakładowego
  • Przygotowywanie protokołu zaginięcia, uszkodzenia lub sporządzenia braków wypożyczonej dokumentacji
  • Przygotowywanie protokołu wycofania jednostki aktowej z ewidencji archiwum zakładowego
  • Przeprowadzenie skontrum dokumentacji zgromadzonej w zasobie archiwum
  • Przygotowanie sprawozdania z działalności archiwum zakładowego.

VIII. RODO. Ochrona danych osobowych w archiwum zakładowym.

  • Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych – wprowadzenie do problematyki
  • Postawa prawna przetwarzania danych osobowych w archiwum zakładowym
  • Najważniejsze akty prawne dotyczące ochrony danych osobowych obowiązujące archiwistę
  • Wprowadzenie teoretyczne do problematyki
  • Zasady przetwarzania danych osobowych przez osoby zatrudnione w zakładzie pracy
  • Współpraca archiwisty z podmiotami zewnętrznymi
  • Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji a ochrona danych osobowych
  • Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie danych osobowych przechowywanych w archiwum zakładowym
  • Najważniejsze postanowienia ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach dotyczące przetwarzania danych osobowych
  • Specyfika stosowania niektórych artykułów RODO w praktyce archiwalnej
  • Okresy obligatoryjnego przechowywania dokumentacji a RODO.

IX. Porządkowanie dokumentacji pracowniczej.

  • Zasady prowadzenia i dbania o dokumentację pracowniczą
  • Podstawa prawna prowadzenia dokumentacji pracowniczej
  • Podział dokumentacji osobowej pracownika na cztery części
  • Prowadzenie dokumentacji pracowniczej
  • Okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej i możliwość ich skrócenia
  • Możliwość zmiany formy dokumentacji pracowniczej
  • Dane osobowe a dokumentacja pracownicza.

X. Państwowa służba archiwalna. Współpraca archiwisty z nadzorem archiwalnym w zakresie kontroli, przekazywania materiałów archiwalnych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.

  • Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
  • Struktura organizacyjna archiwów państwowych
  • Narodowy zasób archiwalny i jego podziały
  • Kształtowanie narodowego zasobu archiwalnego
  • Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego
  • Udział archiwum państwowego w procedurze brakowania dokumentacji niearchiwalnej – ekspertyza
  • Kontrola z archiwum państwowego.


Koszt szkolenia: 890pln netto/os.+ 23% VAT
Koszt szkolenia on-line: 750pln  netto/os + 23% VAT
Rabat: 10% przy zgłoszeniu 2-3 osób!

W przypadku jednostek budżetowych istnieje możliwość wystawienia faktury z terminem płatności po odbyciu szkolenia.

 zw. z VAT dla opłacających szkolenie w 70% lub całości ze środków publicznych
 (wymagane wypełnienie oświadczenia będącego złącznikiem do zgłoszenia na kurs)

Cena obejmuje:

  • Trenera eksperta w temacie szkolenia
  • Wsparcie po szkoleniowe Trenera
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia –   zgodnym z wymogami MPiPS, uprawniające do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt
  • Kompleksowe materiały szkoleniowe
  • Klimatyzowaną salę szkoleniową
  • Serwis kawowy oraz Lunch każdego dnia szkolenia
  • Grupy 5- 12 osobowe, dające gwarancję przećwiczenia wszelkich elementów szkolenia oraz warunki sprzyjające łatwej wymianie informacji, konsultacji i integracji.
  • Dostęp do systemu ClicMeeting służącemu przeprowadzenia szkolenia w formule on-line.

Szkolenie Kurs kancelaryjno-archiwalny pierwszego stopnia organizujemy również w formie zamkniętej ( w siedzibie Klienta).
Wszystkie nasze szkolenia otwarte możemy również przeprowadzić dla Państwa w formule on-line wewnątrzfirmowej.

ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE ONLINE!