Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopnia

Termin szkolenia:

19-21 listopada 2025r. Szkolenie on-line! Trwa rekrutacja! Termin potwierdzony!
8-10 grudnia 2025r. Szkolenie on-line! Trwa rekrutacja! Termin potwierdzony!
29-31 grudnia 2025r. Szkolenie on-line! Trwa rekrutacja! Termin potwierdzony!

26-28 listopada 2025r. Gdańsk Trwa rekrutacja! Termin potwierdzony!
1-3 grudnia 2025r. Lublin Trwa rekrutacja! Termin potwierdzony!
1-3 grudnia 2025r. Katowice Trwa rekrutacja!
10-12 grudnia 2025r Kraków Trwa rekrutacja! Termin potwierdzony!
15-17 grudnia 2025r. Warszawa Trwa rekrutacja! Termin potwierdzony!

Czas trwania szkolenia: 3 dni, godz.9-16.00

Adresaci:
Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracownicy instytucji prowadzących składnice akt oraz osoby zainteresowane pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.

Cel szkolenia:
Przekazanie słuchaczom kompleksowej wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną oraz przygotowanie do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji.

Omówienie nowych przepisów znowelizowanej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

W trakcie kursu pierwszego stopnia główny nacisk kładziemy na przygotowanie praktyczne tj. prawidłowe opisywanie i porządkowanie teczek archiwalnych, wypełnianie formularzy, układanie dokumentacji według zespołów archiwalnych pod okiem doświadczonego trenera- praktyka.

Program szkolenia ( aktualizacja 01.08.2025r.)!!!

I. Wprowadzenie do problematyki.
1. Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką.
2. Archiwum zakładowe a składnica akt – różnice i podobieństwa w zakresie prowadzenia.
3. Nadzór archiwalny – ulga czy udręka.
4. Kwalifikacja archiwalna dokumentacji – kategorie archiwalne.

II. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum w jednostce.
1. Systemy kancelaryjne w praktyce.
2. Schemat obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej
3. Normatywy kancelaryjno-archiwalnych jako źródło wiedzy w procesie zarządzania dokumentacją.
4. Aktualizacja normatywów kancelaryjno-archiwalnych – zasad i tryb wprowadzania zmian.

III. Najważniejsze akty polskiego prawa regulujące postępowanie z dokumentacją.

IV. Profesjonalne archiwum zakładowe.
1. Zasób archiwum zakładowego
2. Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
3. Wyposażenie archiwum zakładowego
4. Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
5. Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
6. BHP w pracy archiwisty

V. Procedury postępowania w archiwum zakładowym – ćwiczenia praktyczne,
1. Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
2. Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
3. Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
4. Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
5. Procedura skontrum
6. Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
7. Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
8. Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
9. Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.

VI. Etapy porządkowania dokumentacji – ćwiczenia praktyczne.
1. Studia wstępne
2. Rozpoznanie przynależności zespołowej
3. Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
4. Klasyfikacja i kwalifikacja akt
5. Porządkowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
6. Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
7. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej

VII. Porządkowanie dokumentacji – standardy archiwizowania dokumentacji – aspekt porządkowania, ewidencyjny, techniczny zabezpieczania archiwaliów.
1. Porządkowanie dokumentacji przekazywanej do archiwum zakładowego
2. Porządkowanie dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego
3. Porządkowanie dokumentacji przyjętej w latach poprzednich w stanie nieuporządkowanym.

VIII. Nadzór archiwalny – działania wewnętrzne i zewnętrzne w zakresie zarządzania dokumentacją.
1. Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
2. Struktura organizacyjna archiwów państwowych
3. Narodowy zasób archiwalny
4. Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego
5. Rola archiwum państwowego w zakresie wydawania opinii i zgód na brakownie dokumentacji niearchiwalnej.
6. Kontrola z archiwum państwowego.

IX. Interdyscyplinarność w archiwizacji:
1. RODO – przetwarzanie danych osobowych.
2. Informatyka – EZD
3. Zarządzanie danymi i ryzykiem.
4. Historia – badania naukowe.
5. Prawo – postępowania sądowe.
6. Uprawnienia pracownicze – emerytury i renty.
7. Genealogia – kwerendy archiwalne.

X Praktyczna analiza zagadnień problemowych, z którymi może się spotkać archiwista – study case.

XI Powtórzenie materiału
XII Egzamin

Koszt szkolenia stacjonarnego: 1100pln netto/os.+ 23% VAT
Koszt szkolenia on-line: 900pln  netto/os + 23% VAT
Rabat: 10% przy zgłoszeniu 2-3 osób!

Faktura z terminem płatności po odbyciu szkolenia ( do 14 dni), a dla osób prywatnych do 7 dni po szkoleniu. Zw. z VAT dla opłacających szkolenie w 70% lub całości ze środków publicznych (wymagane wypełnienie oświadczenia będącego złącznikiem do zgłoszenia na kurs do pobrania w zakładce Rejestracja na naszej stronie).

Cena obejmuje:

  • Trenera eksperta w temacie szkolenia
  • Wsparcie poszkoleniowe Trenera
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia –   zgodnym z wymogami MPiPS, uprawniające do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt
  • Kompleksowe materiały szkoleniowe
  • Klimatyzowaną salę szkoleniową
  • Serwis kawowy oraz Lunch każdego dnia szkolenia
  • Grupy 5- 12 osobowe, dające gwarancję przećwiczenia wszelkich elementów szkolenia oraz warunki sprzyjające łatwej wymianie informacji, konsultacji i integracji.
  • Dostęp do systemu ClicMeeting służącemu przeprowadzenia szkolenia w formule on-line.

Szkolenie Kurs kancelaryjno-archiwalny pierwszego stopnia organizujemy również w formie zamkniętej ( w siedzibie Klienta).
Wszystkie nasze szkolenia otwarte możemy również przeprowadzić dla Państwa w formule on-line wewnątrzfirmowej.